18 Şubat 2012 Cumartesi

Uyku Eğitimi Volume II

Mutahan'ın yatağındaki ilk uykusu

Murathan yatağında uyuyor. Üzerinden neredeyse bir yıl geçti ve bir kez bile o yatakta uyumadı, sedace odasında işim varsa yatağına bırakıp oyalanmasını sağlayabiliyordum, o da en fazla beş dakika. Uyutup yatağına bırakmak bile işe yaramıyordu. Zira hiç bir şartta kendi kendine uyuyamıyordu. Ne oldu da bu hale geldik aslında tam olarak takip edemedim bile...
Evimize geldiği gün ve sonraki bir kaç gün bizim yatağımızın yanındaki park yatakta yattı. İlk günlerde uyku düzeni ('düzen' diyorum bakın) gayet iyiydi. Her üç saatte bir uyanıyor ve tekrar uyuyordu. Bu düzen bizi bile şaşırtıyordu. Sonra herşey yavaş yavaş değişmeye başladı. Gaz sancıları, dünyayı farketmeye başlamak v.b. unsurlar da davreye girince çözüm bulamadığımız ağlamalar başladı. Tabi bunlar uyku problemlerini de beraberinde getirdi. İlk 10 günü geçirdikten sonra uykusuz kalan bünyemi dinlendirmek maksadıyla annem Murathan'ı yanına aldı. Park yatak onun yatağının yanına taşındı. Ben gece içinde birkaç kez karnını doyurmak için uyandırılıyor ve tekrar yatağıma dönüp mışıl mışıl uyuyordum ve fakat bu konfor çok fazla sürmedi. Annem Murathan bir aylık olduktan sonra yanımızdan ayrılıp evine gitti. İşte asıl bizim kayış o zaman koptu. Murathan sabaha karşı uyanınca annem ben biraz daha uyuyabileyim diye Murathan'ı yanına yatırıyor ve maksimum bir saat daha uyumasını sağlıyordu. Murathan artık biriyle uyumaya alışmış ve bunu ister hale gelmişti. Ben annemi bunu yapmaması yönünde defalarca uyardım ama değişen birşey olmadı. Sabah erken kalkıp yanlarına gittiğimde ikisini de sıcacık uyurlarken görüyordum, görünüşte iyi fakat gelecek için fena birşey olacağını biliyorsum ama elden birşey gelmiyordu. Annem gidince biz asıl sınavımızı vermeye başladık. Artık Murathan emerken uyuyup kalıyor, yerine yatırır yatırmaz tekrar uyanıyordu. Biraz kucakta dalmasını bekleyip öyle yatırıyordum ama bu kez de en çok yarım saat uyuyordu. Bu süre gün gün giderek azaldı ve artık yerine bıraktığım anda kurulmuş gibi gözlerini açmaya başladı. Dolayısıyla Murathan bu dönemlerde tüm uykularını benim ya da kısım kısım babasının kucağında uyudu. Tam üç buçuk ay kucağımda uyudu, hem gündüz, hem de gece. Siyam ikizleri gibi dolaşıyorduk. Evin içinde artık öyle pratik olmuştum ki Murathan kucağımda sling içinde uyurken bulaşık makinası boşaltıp, çamaşır asıp, ütü yapabiliyordum, işin ilginci Murathan bunların hiçbirinden rahatsız olmazken mis gibi konforlu yatağına yatar yatmaz uyanıyordu...İlk uyku deneyimi tam donanım sağlayamadan başladığım bir uyku eğitimiydi. Tracy Hogg adlı yazarın dünyanın pek çok yerinde kabul görmüş 'bebek bakım sorunlarına mucize çözümler' adlı kitabından Murathan'ın ayına uygun olan 'şişşt-patt' yöntemiydi. Onu kucağa almadan yatağın içinde sakinleştirerek uyumayı öğretmek ama dediğim gibi tam anlamıyla içselleştiremeden ve neyle karşılaşacağımı tam bilemeden başlamıştım ki bu yüzden de yarım bırakmak zorunda kaldım. Şu yazıda anlattığım deneyimimiz bu yüzden hayal kırıklığıyla sonra erdi. O zaman demiştim 'belki ilerde bitirdiğim için pişman olacağım' diye. Evet oldum, keşke o zaman çözseydim bu problemi, şimdiye çoktan enfes bir uyku rutinine kavuşmuş olacaktı... Ama şimdi hiç değilse daha fazla zaman kaybetmeden bu sistemi gerçekleştirdiğim için seviniyorum. Sistemi başta kabul edip ilk deneyimi gördüğünde itiraz eden anneanne gider gitmez başladık. Murat da ben de yeteri kadar donanımlıydık. Gerek kitabı gerek kitapla gelen DVD'yi, gerekse her anlamda desteğini esirgemeyen Aysun Bal'ın tavsiyelerini sindirip Murathan'ın odasına bir kanepe koymakla başladık. Ve ilk uykuyu sabah denedik. Tekniği merak edenler için ilk 10 günümüzü yazacağım, böylelikle nasıl bir zorlukla karşılaşacağınızı baştan bilmiş olacaksınız. Hem de Murathan biraz büyüyüp okula başladığında sabah uyandırmakta zorlanırsam açıp açıp bu yazıyı okutacağım ve diyeceğim ki ; 'madem uyumayı bu kadar sevecektin neden bana bu kadar sıkıntı yaşattın eşşek sıpası!' Eşşşek diyeceğim evet, 'ş'lerin üzerine başa başa :)

1. Gün
Günaydın : 08.00
Kahvaltı : 08.15
İlk Uyku : 10.45 (11 dk. uğraşarak) yarım saat uyudu
Öğle Yemeği : 13.00
İkinci Uyku : 14.00 (14 dk. uğraşarak) yarım saat uyudu
Üçüncü Uyku : 16.25 (9 dk. uğraşarak 50 dk. uyudu
Akşam Yemeği : (16.00'da çok ısrar ettiği için bir miktar emdi) 18.00'de akşam yemeği
Gece Uykusu : 19.30 (16 dk. uğraşarak) bir saat uyudu - 21.00 uyandı, bir saat uğraşarak tekrar uyudu - 23.30 uyandı, beslendi ve hemen uyudu - 03.50 uyandı, beslendi ve hemen uyudu - 05.00 uyandı emzikle ve kucakta pışpışla tekrar uyudu - 06.20 uyandı emzikle ve kucakta pışpışla tekrar uyudu

2. Gün
Günaydın : 08.10
Kahvaltı : 08.20
İlk Uyku : 10.25 (9 dakika uğraşarak) 50 dk. uyudu
Öğle Yemeği : 12.00
İkinci Uyku : 13.50 (20 dk. uğraştım ama çoğu yatakta oynayarak geçti sadece iki kez ağladı) 50 dk. uyudu sonra uyandı, çok uykusu vardı tekrar uyumak istedi, 4-5 kez yatırıp kaldırdım 5 dk. sonra tekrar uyudu. 15.20'de uyandı
16.15 : Çok istediği için bir süre emzirdim
Üçüncü Uyku : 17.20 (20 dk. uğraşarak) 1,5 saat uyudu
Akşam Yemeği : 19.30
Gece Uykusu : 20.30 (20 dk. uğraşarak) 10 dk. sonra tekrar uyandı 35 dk. uğraştıktan sonra zor uyudu - 22.45 uyandı, babasıyla 15 dk.'da tekrar uyudu - 11.50 uyandı, beslendi ve hemen uyudu - 01.10 uyandı, gaz çıkartıp 3-4 kez yatırıp kaldırınca tekrar uyudu - 04.00 Uyandı, beslendi ve hemen uyudu (emdiği için uyku halinde olduğu için daha kolay dalıyor ve yatağına bırakıyorum) - 05.30 Uyandıemzikle ve kucakta pışpışla tekrar uyudu

3. Gün (Gece emzirmesini kestiğim ilk gece)
Günaydın : 08.50
Kahcaltı : 09.00
İlk Uyku : 10.45 (20 dk. kadar yanında kaldım 3-4 kez yatırıp kaldırmam gerekti, elleriyle, battaniyeyle, uyku arkadaşıyla oynayarak uyudu) 50 dk. uyudu
Öğle Yemeği : 12.00
İkinci Uyku : 14.00 (20 dk. yanında kaldım 4-5 kez oturmak istedi tekrar yatırdım) 1,5 saat uyudu
Yemek : 16.20
Üçüncü Uyku : 17.15 (20 dk. bekledim, oturdukça tekrar yatırdım) 45 dk. sonra uyandırdım.
Akşam Yemeği : 19.30
Gece Uykusu :(15 dk. 4-5 Y/K) 50 dk sonra uyandı (30 dk. baba ile uğraştıktan sonra tekrar uyudu) - 22.30'da uyandı (bebek telsizinin ışığını görünce onunla oynamak istiyor, uykusu çok açılmamıştı babası yatırdıktan 1-2 dk. sonra uyudu) - 23.35'de uyandı (5 dk kadar sonra tekrar uyudu) - 01.30'da uyandı (neredeyse 3'e kadar uğraştım, dalıp dalıp tekrar ağladı) - 05.30'da uyandı ( 40 dk. uğraştım, uyutamadım. babası geldi 10 dk. sonra tekrar uyudu)

4. Dün
Günaydın : 08.00
Kahcaltı : 08.10
İlk Uyku : 09.45 ( 4 dk. yanında kaldım. Bir kaç kez oturdu tekrar yatırdım, elleriyle oynarken uyudu) - 45 dk sonra uyandı (10 dk. uğraştım tekrar uyudu) 45 dk. daha uyudu.
Öğle Yemeği : 11.30 (emzirdim)
İkinci Uyku : 13.00 (15 dk bekledim, 4-5 kez oturdu tekrar yatırdım, yarım saat sonra emziği düşmüş uyandı tekrar verip uyuttum) 14.00 tekrar uyandı 5-6 dk. bekledim tekrar uyudu.
Yemek : 16.00
Üçüncü Uyku : 17.00 (8-10 dk. bekledim. 4-5 kez oturdu tekrar yatırdım) 40 dk. sonra kendi uyandı
Akşam Yemeği : 19.00
Gece Uykusu : 19.50 (20 dk. bekledim, pekçok kez oturmak istedi, tekrar yatırdım) bir saat sonra uyandı, emziğini verip pışpışladım hemen uyudu. - 23.00 uyanır gibi oldu, babası emziğini bulamadığı için biraz çevirip pışpışladı tekrar daldı ama 10 dk. sonra uyandı, emzik bulundu uyudu - 01.00 babası emziği verip tekrar uyuttu - 02.30 uyandı, biraz mızmızlandı ağladıkça babası kucağına aldı, yastığıyla oynarken 15 dk. içinde uyudu. - 02.55 yine mızmızlandı babası emziği verdi yatakta biraz döndü uyuması 15 dk. sürdü. - 06.05 emziği düşürüp yatakta hareketlendi, emziği ve babasını eliyle oynamak isterken 10 dk. sonra uyudu. - 06.20 yine emzik krizi, ama uyanmadı. gözleri kapalı emziği çekip çıkarıyor sonra arıyor 4 dk. sürmüş. - 07.10 uykusu açıldı babası 8'e kadar uyutmak için Y/K yaptı ama sanırım artık epey acıktığı için uyumak istemedi, 10 dk. sonra günaydın.


5. Gün
Günaydın : 07.20
Kahvaltı : 07.40
İlk uyku : 09.30 (15 dk. bekledim, emzik savaşı yaptık uyudu) 45. dk sonra uyandı (ayağa kalkmış, yatırıp tekrar emziğini verdim uyudu) 30 dk. sonra yeniden uyandı.
Öğle yemeği : 11.45
İkinci Uyku : 13.05 (10 dk. bekledim) 1 saat 15 dk. uyudu
Yemek : 16.00
Üçüncü Uyku : 17.05 (10 dk. bekledim) 40 dk. sonra uyandı
1 saat kadar dışarı çıktık, hepbirlikte yemeğe gittik.
Akşam Yemeği : 19.30
Gece Uykusu : 20.15 (20 dk. uğraştım) - çok uzatmayacağım :) Sabah 5'e kadar hiç uyanmadan uyudu, 5'te hareketlenmeye başlayınca babası emzik verdi tekrar uyudu 45 dk. sonra tekrar hareketlendi emzik ağzındaymış, yan yatırınca tekrar dalmış.

6.Gün
Günaydın : 07.15
Kahvaltı : 07.45
İlk uyku : 10.00 (10 dk. bekledim) 45 dk. sonra uyandı (30 dk. uğraştıktan sonra tekrar uyuttum) 30 dk. daha uyudu.
Öğle yemeği : 12.00
İkinci Uyku : (evde tamirat olduğu için dışarı çıktık 15.30'da geldik, 16.00'da beslendi hemen yatırdık) 30 dk. sonra uyandı
Üçüncü Uyku : 17.50 - 40 dk. sonra uyandı
Akşam Yemeği : 18.45
Son Uyku : 20.25 (18 dk uğraştım, huzursuzdu) 1 saat sonra uyandı, babası 3-4 Y/K yaparak 10 dk. sonra uyuttu.  - 2 saat 15 dk. sonra emzik krizi hemen daldı - bir saat sonra kalkıp kenara tutundu emzik verince tekrar uyudu - bir saat sonra kalktı emzik verince yettı 4 dk. sonra ağlayarak uyandı babası 25-30 kez Y/K yaptı bir saat uğraştıktan sonra uyudu - bir saat uyuduktan sonra yine uyandı emzik ve yan çevrilerek tekrar uyudu - 2 saat sonra tekrar uyandı emziği alınca tekrar uyudu. - bir saat 15 dk sonra tekrar uyandı emzik verip yatırınca tekrar uyudu.- yaklaşık bir saat sonra günaydın.

7. Gün
Günaydın : 07.45
İlk Uyku : 09.30 (8 dk. bekledim) 45 dk. sonra uyandı. 5-6 dk bekledim tekrar uyuttum 30 dk. daha uyudu
Öğle yemeği : 11.30'da biraz yedi 13.00'de kendi yemeğini yedi.
İkinci Uyku : 13.30 (10 dk kadar bekledim) 50 dk. uyudu
Yemek : 17.00
Üçüncü Uyku : 17.40 (17 dk. bekledim) 40 dk. uyudu
Akşam Yemeği : 19.45
Gece Uykusu : 20.30 (15 dk. bekledim) 40 dk. sonra uyandı babası emzik verince hemen uyudu - 3 saat sonra uyandı emzik verince hemen uyudu - bir saat sonra uyandı emzikle tekrar daldı - bir saat sonra kalkıp kenarlara tutundu, emzik verince 2-3 dk'da uyudu - bir saat sonra aynı şeyler oldu, ve yarım saat boyunca 5-6 dk. aralarla dalıp dalıp tekrar kalktı ama ağlamadı saat 4'gibi daldı.

8. Gün (yanlışlarımızı farkettiğimiz ve düzeltmeye çalıştığımız gün)
Günaydın :07.20
Kahvaltı :07.45
İlk Uyku : 09.45 (8 dk bekledim) 1,5 saat kesintisiz uyudu.
Öğle yemeği :12.00
 İkinci Uyku : 13.30 (8-10 dk. bekledim) 35 dk. uyudu
Yemek : 16.00
(temaslarımızı minumuma indirdiğimiz ilk uyku)
Üçüncü Uyku : 16.20 (40 dk. yatağında oynadı, kan-ter içinde kaldı, sonra sinirlenmeye başladı. 4-5 kez Y/K ve uzakta oturma sonunda ki bu da 10 dk. kadar sürdü tekrar uyudu) 40 dk. uyudu
Akşam Yemeği : 19.30
Gece Uykusu : 20.15 yatağa gittik. (15-20 dk. oynadı, zaman zaman dozu yükselen sinir harbi yaşadı, yükseldikçe sakinleştirip yatırdım, 50 dk. sadece öfkesini dindirmek için uğraştım, toplamda bir saati geçtiğinde uyudu) - Neredeyse saat başı kalktı, en son babası ile yarım saat sonra uyudu saat 23.00'ü geçmişti, oldukça gergindi, sonraki uyanmalarında emziği verilince hemen daldı, uyanma saatleri: 01.30 - 03.30 - 04.30 - 05.50 - 06.40

9.Gün
Günaydın : 06.40
Kahvaltı : 07.20 - 08.00 boyunca (önce emzirdim, sonra kahvaltısını yaptırdım)
İlk uyku : 09.20 (20 dk. bekledim, minumum temesla) (yine de son kez ben yatırıyorum, kendisi ısrarla ayakta durmak ya da oturmak istiyor, asla kendisi uzanıp uykuya dalamıyor, dalar gibi olduğunda mutlaka elimi istiyor, vermediğim için de dalıp dalıp tekrar uyanıyor, son olarak yatırdığımda bayılıp kaldığını söylemek daha doğru olur) 1 saat 15 dk. uyudu
Öğle Yemeği : 12.00
İkinci Uyku : 13.05 (30 dk. bekledim, odadan çıkıp tekrar girdiğim zamanlar oldu o oynarken, sinirlenmeye başladığında uzakta da olsa oturarak bekledim, müdahale etmem gerektiğine inandığım şiddetli ağlamalarında yatağından almadan sarılıp sakinleştirip tekrar yatırdım. 45. dakikada nasıl uyandığını görmek için başındaydım kımıldanmaya başladığında müdahale etmedim ama yüzüstü yatarken daha gözlerini açmadan ağlamaya başladı, şişşt dedim ve üzerini örttüm hafifçe, tekrar daldı) 2 saat uyudu ve daha fazla uyumaması gerektiğini düşünerek uyandırdım.
Yemek : 16.00
Üçüncü Uyku : 17.05 (35 dk. bekledim, bir süre odasında kalmadım, ağladıkça tekrar girdim, iyiden iyiye sinirlendiğinde yine oturarak bekledim, çok ağladığında yatağında sarıldım ve yatırdım, temas kuramamı istediği için bir türlü dalamadı, her seferinde yedinen ka lktı, son yatırdığımda oyuncağına sarılması için yardım ettim ve uyudu) 35 dk. uyuduktan sonra kendisi uyandı
Akşam Yemeği : 19.00-19.30
Gece Uykusu : 20.30 (25 dk. uğraştım) SABAHA KADAR HİÇ UYANMADI!!!


10.Gün
Günaydın : 06.20 (Uykular giderek erken saatlere kayıyor, bu konuda ne yapmam gerektiğini bilmiyorum) Emzirdim, biraz yanımda oyalandı, emerken uyur uyanık yaklaşık bir saat geçirdik
Kahvaltı : 07.50
İkinci Uyku : 09.30'da yatağa gittik (25 dk. sürdü) 1 saat 15 dk. uyudu
Üçüncü Uyku : 17.00 (35 dk. sürdü) 35 dk. uyudu
Akşam Yemeği : 19.00
Gece Uykusu : 21.00 (1 saat bakledim) nerdeyse hiç ağlamadı, sadece bekledim, oyun oynadıktan sonra kendisi yatıp uykuya daldı, gözlerime inanamadım bu çok büyük bir ilerleme. 03.30'da uyandı, babası 1 saat uğraştıktan sonra uyutabildi.  Günaydın 07.20

Notlarda da yazdığımız gibi yanlış yaptığımız şeyleri düzeltmekte bize yol-yöntem gösteren çok çok değerli Uzman Psikolog Aysun Bal Ömeroğlu'na çok büyük minnet borçluyum. Ne zaman içinden çıkamayacağımı hissetsem, ne zaman aklım karışsa hızır gibi yetişti.
Yapılan yanlışlara gelince;
-Onu yatağından çıkarman yetmez, onun da yatağına fazla girme (mümkün olduğunca az müdahale et)
-Gündüz uykularını 2 saatten fazla uyumasına izin verme
-Asla gece uykularına geç yatırma
-Asla günaydınları fazla geciktirme, geç uyanması çok da iyi birşey değil.
-Gece emzirmeleri bitmediyse bu iş biraz daha zor olabilir
-Gece uyanmalarında mümkünse benimki gibi enfes bir kocanın müdahale etmesini sağla
-Ninni, pış pış, fazla konuşma yapma.
-Maksat bir an evvel UYUTUP odasından çıkmak değil, kendi başına UYUYABİLMESİNİ sağlamak.
-Devam edemeyeceksen asla BAŞLAMA
-Çok sabırlı ol ve asla gerilme, gerildiğini hissettiğin anda odadan çık ve görevi eşine devret, sen ne kadar cool davranırsan bebeğin o kadar kendini güvende hisseder, ona negatif enerji vermezsin ve zaman uzadıkça hırçınlaşma ihtimalini ortadan kaldırmış olursun.
-Onu iyi hissettirecek şeyler söyle ama çok fazla cümle kurma.
-Ağlarken hep şunu düşün 'biliyorum bu çok zor, kendi kendine uyumak senin için çok yabancı, anlamaya çalışıyor ve itiraz ediyorsun, ama şunu bil ki bu senin için çok önemli bir basamak, özgürleşmeyi öğreniyorsun canımın için, seni çok iyi anlıyorum ve sana yardım etmeye çalışıyorum'
-Elleriyle kavrayabileceği bir uyku arkadaşı edin, oyuncak ayı, peluş bir oyuncak ne olursa.
-Yatağına 4-5 tane emzik at, uyanınca aramak zorunda kalmamasının yanında görsel olarak doyduğu için emzik bağımlılığı da kuvvetli olmayacak, emziği kolay bırakacaktır.
-Uyandığında onu tebrik et 'aferin benim oğluma/kızıma, kendi başına uyuyup uyanıyor, büyüyor benim bebeğim.'
-Önce kendine sonra ona güven ve inan....


Bu zor bir süreç, gerçekten zor. Dakikalarca ağlayacak, sırtından ter akarken ona karşı sakin olmak ve onu sakinleştirmek çok zor olacak, kucağına aldığın anda susup ağlamaktan harap olmuş başını omzuna yaslayarak biraz olsun orda kalmak için direnecek, sen yatağa bıraktığın ana onun için herşey yeniden başlayacak ve aynı dozda tekrar ağlayacak... Ama geçecek... O anlar çok uzun sürüyormuş gibi gelse de geçecek. Peki sonra ne olacak?
Sabaha kadar yatağında uyanmadan uyuyan, gündüz uykularını doya doya uyuyan, keyifli, neşeli, güleç, kolay öğrenen ve uygulayan bir bebeğin olacak....
Uykusu bir sebepten bölündüğünde tekrar uykuya dalabilme kabiliyetini kazanacak, tekrar uyumak için senin ona yaptığın herhangi birşeye ihtiyaç duymayacak.
Artık onu saatlerce ayağında sallamayacaksın, çeşit çeşit ninniler söylemek zorunda kalmayacaksın, her ağladığında acaba aç mı diye emzirmeyecek, saatiyle doyurmayı öğreneceksin, akşam 20.00'den sonra her ne istiyorsan onu yapabileceksin. Gündüz uykularında ayağında uyutmadığın için o uyurken kafanı yastığa koyup bir şekerleme de sen yapabileceksin. Belki de en önemlisi kendinle doğumdan sonra ikinci kez gurur duyabileceksin....
Her gün ve her gece aynı gerilimi yaşayarak onu bir şekilde en kolay nasıl uyutabileceğimi düşünürken topu topu bir ayımı vererek bütün aileyi bu stresten kurtardım. Tüm bu çalışmaları yaparken Murat'ın desteği ve yardımı olmasaydı asla başaramazdım. Hala odasına koyduğumuz kanepede yatarak onu bu deneyimde yalnız bırakmıyor...
Sonuç olarak artık daha keyifli ve huzurlu bir aileyiz... Teşekkür ederiz Murathan; bize uyum sağladığın ve oğlumuz olduğun için....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder